tisdag 15 november 2011

Korsstygn

Nu har också jag blivit klar med korsstygnen. 5 av varianterna har jag hittat i min bok (Brodera fritt av Jytte Harboesgaard).
Många variationer går ju att få fram genom att variera storlekarna, och hur man grupperar stygnen.
En lite rolig, annorlunda variant hittade jag här . Titta under C, cross and twist stitch.

Garnerna jag använt är moulinegarn (olika antal trådar), sytråd, och några som liknar tunt pärlgarn. Det grövsta är korta silkestrådar ur en "skräppåse".

Det jag sytt på är en gammal linnebit, först färgad med Inktense kritorna, då blev det lite väl stor variation på färgerna tyckte jag. Tyckte det blev bättre sen jag målat över med mycket utspädd färg från Stewart Gill.
Sen la jag på lite bitar av organza.

3 kommentarer:

Mia sa...

Så fin den blev! Det gör så mycket för utseendet med en färgad bakgrund, jag tycker ibland att det kan vara svårt att sy på ett tomt vitt tyg, precis som att måla på ett vitt papper.

Gunilla sa...

Återigen ett jättefint "prov". Pax för att få titta i Din bok när Du sytt klart alla stygn! kram

annicka sa...

Smakfullt! Fin o harmoniskt, det var fiffigt att måla över till du blev nöjd och att lägga över organza.