fredag 13 januari 2012

Stygn 10

Dags för ett nytt stygn, och vi har redan kommit fram till nr 10. 
Fast en del tycker nog att det har dröjt?:-))
Har tänkt att vi kan prova på flätsöm den här gången. Det sägs ju att "kärt barn" har många namn. 
             I boken "Sömmar & stygn" av Anita Gunnars

kan en gles variant av detta stygn också kallas häxsöm eller flanellstygn.
På engelska heter det herringbone stitch. Och en variant av detta kallas chevron stitch.

Medan jag funderat lite på vilket stygn det skulle bli, och hur jag skulle skriva inlägget, kom jag att tänka på landskapssömmar. Googlade förstås en del, och hittade ett par som jag inte hört talas om tidigare, nämligen skånsk utskårssöm (vitbroderi) samt Vingåkerssöm.
Bland övriga (Hälsinglands näversöm, delsbosöm, järvsösöm, anundsjösöm och hallandssöm), så är flätsömmen vanlig i Halland, och kan förekomma i Blekinge. Medan övriga (också utskårssömmen och vingåkerssömmen) saknar den.

Behöver ni beskrivning på hur stygnet/stygnen sys, så hittar ni diverse sådana under stygnlänkarna i vänsterkanten. Vill ni ha mer inspiration av bilder, så googla gärna namnen. Det finns åtskilligt.......

4 kommentarer:

annicka sa...

Oj vilket spännande stygn! Så många namn...det ska bli kul att utforska!

Karin sa...

Roligt!

Gudrun sa...

Det blir kul att bekanta sig med detta stygnet.Nu får man något att fundera på.....

Ulla-Britt sa...

Vingåkersöm tror jag: http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150497569827599&set=a.403490907598.184665.323183412598&type=1&ref=nf