måndag 7 januari 2013

Palestrinaprov

Mitt prov lite från sidan
Slutligen har andan fallit på att prova Palestrinastygnet som var en intressant knut att stifta bekantskap med tycker jag. Jag har enbart provat att göra stygnet med olika antal trådar, från 6 stycken till 2 stycken och tycker att det gav spännande effekter.
Olika antal trådar
Genom att ta få trådar blev stygnet spretigt och lite naivistiskt, med fler trådar och med tätt mellanrum blev det lite stramare och bulligare. Jag tycker att det var ett kul stygn att prova och att det har många möjligheter till variation.

4 kommentarer:

Gudrun sa...

Så fint du använt stygnet.Förstår inta varför jag hakade upp mig på detta stygn:-))

annicka sa...

Hej karin,

så fint att du broderade med olika tjocklekar, det var bara kunskap! jag tog ju endast en tjocklek men många olika färger när jag sydde mitt prov.
Kul att du prövade!

Katarina sa...

Vilken härlig variation du fick fram på stygnet! Inspirerande att se ett nytt prov! Manar till att plocka fram det jag påbörjat (dock annat än palestrina)....

Barbro Li sa...

Snyggt! Ju knepigare stygn desto fler möjligheter!... som med människor.