måndag 11 mars 2013

Ordning och reda?

Har inte hunnit kommentera tidigare, och eftersom jag använder lite olika sätt, och jag såg att du ställt en följdfråga, Barbro, så får det bli ett inlägg från mig också ang detta.

Liksom flera av er som har kommenterat, har jag också mina moulinegarner (numera) upplindade på papp el plastbobiner.
Den första lådan och bobinerna minns jag att jag köpte på syfestivalen, men jag har helt glömt bort vad den firman heter/hette. Tror inte att de har deltagit under senare år.....
Andra firmor som har detta och numera även plastbobiner är t.ex Tingeling och Canvas 
Hos Skapa mer hittade jag bobiner men inte någon likn. låda som på bilden.

Använder mig även av lite andra sorteringsalternativ. När jag t.ex. har beställt garn från Stef Francis, har det ofta varit i olika kvaliteter. Dessa har jag också lindat upp på bobiner, men sedan förvarar jag dessa lite efter färg i zip påsar.

En del gamla garner (lin-, märk-, silke- och tunna ulltrådar) som är uppklippta har jag (delvis) flätade på ett par ringar och skinnremmar, så att de kan hänga.
 
Om jag ibland köper några dockor av "udda" sorter, eller råkar färga själv (som nu senast när jag provade "snöfärgning") ,så händer det också, att dessa lindas upp på små kartongbitar, som sen hamnar i egna zip påsar, el tillsammans med tygbitarna jag färgat. 
 
När jag behöver få lite ordning i syrummet, så "slänger" jag ner alla påsar och lådorna i en ganska stor "Kasett" låda (vit papplåda) från IKEA.  

4 kommentarer:

annicka sa...

Tack Katarina för dina bilder. Ger en bra överblick på hur man kan organisera. Länktipsen andvändbara. Sen har ju jag långt til att få till det såååå organiserat men halvvägs är jag nog. Speciellt tilltalar mig IKEAlådan,.fniss

Barbro Li sa...

Inspirerande och snyggt! Blir så glad över att se dina fina bilder. Och tack för tipsen!

Mia sa...

Jag har inte samma fina ordning som du men det mesta finns på bobiner i plastlådorna.

Radka sa...

Well done :-)