lördag 21 januari 2012

Hur använder vi våra prover

Det har varit några intressanta inlägg här, om vad ni gör mer era stygnprover. Jag skulle aldrig orka göra en fin pärm, men oh, så gärna jag skulle vilja ha en.

Som ni säkert förstått så har jag ett jeanslapprojekt på gång. Egentligen vet jag inte riktigt hur det kommer att sluta. Det började i alla fall så här:

Jag träffade en ungdomsvän från gymnasietiden i Örebro. Hon var klädd i en jättefin jacka av jeanslappar. Den var inte broderad, men välgjord och väldigt snygg och habegäret slog till.

När jag för tre år  sedan började på HV:s konstsömnadskurs tänkte jag ta upp jeanslappidén. Jag trodde att vi skulle göra massor med småprover och beslutade mig, på förhand, att mina prover skulle sys på jeanstyg. Men kursen hade ett betydligt kreativare upplägg, så mina lappar blev liggande. Sydde lite då och då, men det blev inget helt av det hela förrän jag hittade "Mina Stygn". Nu passar det perfekt att sy på jeanslapparna och jag drömmer fortfarande om jackan.

När jag fått ihop fyra lappar som passar ihop syr jag samman dem, se bilden ovan. Jag har inte bestämt jackmodell eller utförande i övrigt. Det får komma så småningom. 


5 kommentarer:

Mia sa...

Det ska bli spännande att se hur jackan blir, kul att du vet vad du vill göra med provlapparna.

Barbro Li sa...

Rolig och spännande idé. Hoppas att få se resultatet.

Gudrun sa...

Kul när man har en idé hur man skall använda dem.Det är fint med jeanstyg, jag började också just, men det var för hårt för min ömmande tumma.
Dina " prover" är så fina.

Katarina sa...

Roligt att också du har en idé med dina lappar, och att du delar den med oss. Ser fram emot att få se en färdig jacka, eller ev. något annat, så småningom!

Karin sa...

Det blir nog en både originell och vacker jacka som jag ser fram emot att se någon gång i framtiden.

Kul att läsa vad alla gör med sina prover.