söndag 4 mars 2012

Klyvsöm


Jag vill visa det jag gjorde för sex år sen i en kurs hos Bates och Blixt. Dels skulle vi visa olika provlappar med klyvsöm i olika garner, färger och storlekar. Dessutom skulle vi brodera en medeltida figur i klyvsöm. Jag valde att kopiera och färgsätta  Albertus Pictors Lekare med fela. 
Klyvsöm användes redan på 1200-talet för att få fram livfullhet och skiftningar när man broderade figurer; människor och djur, men också bakgrunder. Klyvsömmen är lätt att förväxla med kedjesöm när man tittar på den och ganska lik stjälkstygn när man syr den. Klyvsömens egenhet är ju att man sticker ned nålen i den "egna " tråden istället för vid sidan av tråden.


Jag broderade allt  med HV´s lingarner utom felan där jag använde molinégarn  för att få fram blänket. Strängarna är sydda med björntråd. 
Ganska fint tycker jag själv att det blev! 

4 kommentarer:

Karin sa...

Jag håller med om att det är väldigt fint! Jag har också tänkt på att det ser väldigt mycket ut som stjälkstygn när jag nu provat klyvsöm.

Har du provat att sy klyvsöm med något annat typ av garn också?

annicka sa...

Jag håller med dig att det blev väldigt fint. Både motivet och utförandet.
Jag har inte påbörjat klyvsömmen ännu men prövat på den i andra sammanhang. Då har jag tyckt att den på minner mycket om kedjesöm när den är färdigbroderad.

Katarina sa...

Här är en till som uppskattar ditt fina broderi! Lämpligt motiv också att använda det till. Nu ska jag "kila" vidare till din egen blogg, ser att du tydligen har något mer där med klyvsöm....

Ulla-Britt sa...

Jättefint exempel på klyvsöm. Roligt att se.