tisdag 6 mars 2012

Ytterligare en utmaningsblomma

Så har då även jag blivit klar med broderiutmaningen som Annicka gav oss.
Det var roligt att sy den, och det är också skoj att se hur olika de kan bli.
Broderade på "silk paper", sen har jag applicerat det på linne, med läggsömsramen och korsstygnen.

På syfestivalen för ett tag sen, så provade jag på guldbroderi på en workshop som Canvas ordnat.
Det inspirerade att testa lite ytterligare när jag kom hem. Vilken tur att jag hade en tunn guldtråd som legat oanvänd några år:-))
Blommans kronblad fyllde jag sedan med några olika bottensömmar som jag hittade i en bok, Prismas stora sömnadsbok.
Enl. den boken är 1,2 och 3 olika typer av "gallerverk".
4 kallas för flätbotten, och 5 kallas bröstvärnssöm.
Den tunna guldtråden i bottnarna är metalltråd för symaskinsbroderi.
För övrigt har jag använt mouline garn och olika effekttrådar från Stef Francis.
Den gröna i "ramen" är en 12-trådig silkes"mouline". (12 strand silk).


4 kommentarer:

SOLSAUM sa...

Denne er og vakker! Alle eg har sett er vakre på kvar sin måte.

Eg har mønsteret liggande framme, men tenkte applikasjon.....

Solklem

Barbro Li sa...

Mycket imponerad! Så vackert och välarbetat.

Gudrun sa...

Så vackert och vad du kan få det fint!!
Kram

annicka sa...

Hej

så roligt att se ännu en blomma - återigen ännu en variant. Det glädjer mig att ni alla får till så fina broderier med egna uttryck!
Bottensömmarna är väldigt intressanta- vore kul att utveckla det lite mer. Guldbroderier är ju riktigt snyggt!