måndag 23 april 2012

STYGN 14

Det börjar nog vara dags för ett nytt stygn här...... Hitintills har vi hunnit med en hel del av de vanligaste, men även en del lite ovanliga.
Ett mycket vanligt stygn har vi dock ännu inte provat här, och det är stjälkstygnet. Ni har säkert alla sytt det, men för det kan vi ju inte hoppa över det här, eller hur?


Här  hade man nyligen stjälkstygnet som veckans stygn. Och enl. denna sida där man visar hur stygnen sys, finns det olika benämningar på engelska för detta stygn: stem stitch, crewel stitch, stalk stitch och South Kensington stitch.
Där visas att stygnen sys vågrätt från vänster mot höger. Jag har lärt mig att sy dem lodrätt, från mig.
Hur brukar ni sy dem?

Ska bli intressant att se om vi kommer på något/några sätt att variera detta stygn......

3 kommentarer:

Wivi sa...

Oftast syr jag nog lodrätt, från mig, men det händer att jag syr från vänster till höger. Det beror på hur stort tyg jag syr på och hur mycket jag måste "knöla ihop" det i vänster hand.
Kram

annicka sa...

Svår fråga, jag kan nog inte svara på det förrän jag broderar stygnet. Det sitter i händerna. Men huvudet säger just nu vågrätt men där kan jag alltså ha fel. ;-)

ewa-christine sa...

Hoppas att du och Annika hittar många spännande stygn..........trevlig helg!