söndag 17 juni 2012

Sparkprov

På min kråksparksprovlapp började jag med ett rosa stråk rakt ner - jag har bävat för detta stygn och var tvungen att bara sy rakt av för att se vad jag kunde göra med det. Det var roligare att sy än jag förväntat mig och full med sylust gav jag mig på en sorts buske.

 På några ställen på nätet, till exempel Textile Explorations och Spiel mit textil har den som sytt gjort en sorts buske som inspirerat mig. Medan jag sydde tyckte jag att det liknade ljung, därför fick det jag sydde en sorts lila "blommor", även om de borde varit gjorda med franska knutar om jag strävat efter likhet.

Efter "busken" sydde jag en till långre slinga, den här gången med inspiration från Annicka - sydda med svart sytråd. Jag får inte till spretet som Annicka får, men det är läckert att brodera med sytråd!

Jag skissade upp två rundlar och broderade kråksparkar efter dem, det var läckert. Det hade varit enkelt att fylla på med franska knutar eller annat för att göra dem än mer kranslika.

Till sist provade jag ett snöflingemönster som jag hittade i boken "Bonniers stora bok om broderi: en guide till den långsamma lyckan".

Sammanfattning: ett oväntat roligt stygn som jag inte alls hade behövt bäva för.

4 kommentarer:

annicka sa...

Så härligt du har beskrivit din provlapp. Kråksparken var då verkligen användbar till buskbroderi!
Snöflingan var väldigt fin. TAck för inspiration!
För övrigt så beundrar jag dig som envist försöker med sytråd! Jag tycker den slingan blev sirlig o fin. men så gillar jag ju sytrådsbroderier!

Gudrun sa...

Vilka ljuvliga mönster du skapat med kråksparkarna.Så effektfullt allt.

Katarina sa...

Verkligen fina "bilder" du fick till med dina kråksparksstygn! Och tack för länkar!

Nini Petits Boutis sa...

coucou
très beau .
Adore aussi le point d'épine
Bravo
Bisous ++++