söndag 1 april 2012

klyvsöm

Klyvbaggen
är
här
Klyvbaggen är kompis med kombobaggen 
som föddes i september förra året. 
Kombobaggen är sydd med kärvstygn och klyvsöm/kluvet efterstygn

Här  är närbild på klyvbaggen
Kroppen är broderad med flerfärgat syntetband och tjock nål- ja det var lite trögt...
klyvsömmen är broderad  uppifrån/back stitch  med bandet.

Kontur samt ben och antenn är broderat med kraftig sytråd- ja det var pilligt...
klyvsömmen är broderad underifrån/split stitch med sytråden



Jag tycker att klyvstygnet är ett intressant stygn att använda till kontursöm- 
ett mellanting mellan kedejstygn och efterstygn.
Dessutom vet jag nu att den går att brodera stygnet med tunn tråd 
egentligen utan så stora problem bara man har tålamod...



5 kommentarer:

Gudrun sa...

Ser lite pilligt ut med resultatet är riktigt läckert!

Katarina sa...

Intressant kontrast med det tunna mot det kraftigare, effektfullt! Får inte glömma att prova olika kvaliteter när det blir så dags för mig.....

Barbro Li sa...

Högst intressant med detta nya okända djur! Så vackert! men att brodera med klyvsöm med sytråd känns väldigt tålamodsprövande. Nog ett steg för långt för mig.

Karin sa...

Både klyvbaggen och kombobaggen är nya bekantskaper för mig, och inspirerande sådana. Jag skulle nog aldrig komma på tanken att brodera med band. Men åh! så läckert resultat! Jag tänker att man borde kunna provbrodera med allt möjligt.

ewa-christine sa...

Härliga Bilder............det är kul att testa eller hur och så blir det fint också!!